Veel gestelde vragen

Telefoonaanbieder

Vraag: Kan ik gewoon overstappen naar een andere telefoonaanbieder?
Antwoord: U bent daarin uiteraard vrij, maar het wisselen van telefoonaanbieder kan wel effect hebben op de werking van uw alarmapparaat. Ter voorkoming van problemen adviseren wij u vooraf contact met ons op te nemen. Zo kunnen wij u kosteloos en vrijblijvend van informatie voorzien.

Vraag: Werkt mijn Basisalarm met GSM-unit of mijn Welzijn thuisalarm gewoon als er een storing is bij de GSM provider?
Antwoord: Nee, als er een storing is bij de GSM provider werkt de sim in uw alarmapparaat niet en kunt u geen alarm maken.

Stroomstoring

Vraag: Werkt mij alarmapparaat nog als de stroom is uitgevallen?
Antwoord: In het alarmapparaat is een noodstroom voorziening ingebouwd zodat het nog 8 uur kan functioneren. Het Basisalarm zonder GSM module heeft echter wel een functionerende telefoonlijn of aansluiting op het modem nodig. Als de stroom uitvalt, valt de telefoonlijn of het internet weg en kan het alarmapparaat dus niet meer functioneren. Het Welzijn thuisalarm en het Basisalarm met GSM module functioneren nog wel gewoon op de accu bij stroomuitval.

Vraag: Hoe weet ik dat er een stroomstoring is en of die weer verholpen is?
Antwoord: Bij het Basisalarm en het Welzijn thuisalarm vertelt een vrouwenstem dat er een stroomstoring is en zij vertelt ook weer dat de stroomstoring is opgelost. Dit is ook handig als u of uw hulp bijvoorbeeld met het stofzuigen ongemerkt de stekker van het alarmapparaat eruit stoot.

Vraag: Kan ik de stekkers gewoon uit het alarmapparaat trekken als ik bijvoorbeeld met vakantie ga of verhuis?
Antwoord: Nee, als het Basisalarm en het Welzijn thuisalarm geen stroom krijgen, maakt het alarmapparaat na enige tijd contact met de alarmcentrale. Het alarmapparaat brengt dan een spreek/luisterverbinding tot stand zodat de alarmcentralist bij u kan navragen wat er aan de hand is. Als er geen contact gemaakt kan worden (ook niet via de telefoon) worden uw hulpverleners ingeschakeld. Laat het ons daarom weten als u de stekkers uit het stopcontact haalt.
 

De alarmzender

Vraag: Werkt mijn alarmzender alleen in huis of ook in de tuin?
Antwoord: Het bereik van de alarmzender van het Basisalarm is ongeveer 50 meter en van het Welzijn thuisalarm is ongeveer 30 meter gerekend vanaf het alarmapparaat. Dit is meestal voldoende voor gebruik in en om uw woning.

Vraag: Ik ben mijn alarmzender kwijt, kunt u zien waar deze is?
Antwoord: Nadat de alarmzender van het Basisalarm 4 dagen buiten bereik is van het alarmapparaat krijgen wij hiervan een melding. Als u de alarmzender langer dan 4 dagen kwijt bent kunt u ons bellen en vragen of wij even kunnen kijken. Als wij geen melding hebben gehad betekent dit dat uw alarmzender binnen ongeveer 30 meter van uw alarmapparaat moet zijn. Waar precies kunnen wij niet zien. Bij het Welzijn thuisalarm kunnen wij direct zien of uw polshorloge nog binnen 30 meter van het alarmapparaat is.
 

Controle van de goede werking

Vraag: Ik heb mijn alarmapparaat al jaren. Wordt er wel eens gecontroleerd of het nog wel goed werkt?
Antwoord: Jazeker! Het Basisalarm controleert zichzelf wekelijks en geeft aan of er afwijkingen worden geconstateerd. Ook als de zender in de batterij minder wordt geeft deze dat zelf aan ons door. Wij controleren deze meldingen en nemen zo nodig contact met u op. Het Welzijn thuisalarm staat in constante verbinding met onze computer. Als daarmee iets aan de hand is krijgen wij direct een melding.

Vraag: Ik zie op mijn telefoonrekening dat er onbekende nummers zijn gebeld. Heeft dat met mijn alarm te maken?
Antwoord: Zoals hierboven aangegeven controleert uw Basisalarm zichzelf elke week. Daarvoor maakt het zelf contact met de meldkamer van de alarmcentrale. Die nummers ziet u op uw telefoonrekening en zijn herkenbaar aan netnummer 088.
 

Spreek/luisterverbinding

Vraag: Wat gebeurt er als ik alarm maak en niet kan vertellen wat er aan de hand is?
Antwoord: Dat is geen probleem. De alarmcentralist zal dan contact met u opnemen via uw huistelefoon om te controleren of u niet per ongeluk uw alarm  hebt ingedrukt. Als u de telefoon niet kunt opnemen of niets kunt zeggen schakelt de alarmcentralist uw hulpverleners in. Dus ook als u geen contact met de alarmcentralist hebt gehad sturen ze hulp!

Sleutels bijbestellen

Om sleutels bij te kunnen bestellen hebt u een foto van uw sleutelkaart nodig. Deze moet u eerst maken. Dan kunt u extra sleutels bestellen via: www.verkoopinnederland.nl
Klik op het plaatje voor “extra sleutel Phoniro” , upload de foto van uw sleutelkaart, selecteer het aantal sleutels dat u extra wilt en klik op bestellen. 

Hoe zeg ik op?

Als u het abonnement wilt opzeggen kunt u dit aan ons doorgeven per telefoon, e-mail of brief. Wij kunnen dit dan aantekenen in ons systeem, maar wij kunnen het abonnement pas echt stopzetten zodra wij uw alarmapparaat, de bijbehorende stekkers en de alarmzender hebben ontvangen. Dan weten we immers pas zeker dat u echt geen gebruik meer hoeft te maken van ons alarm en wij u niet per ongeluk te vroeg afsluiten van hulp.