RSVO & zorgverzekeraars

Contact kunnen maken met de alarmcentrale via het persoonlijke alarm kan het verschil betekenen tussen wel of niet geholpen worden in een noodsituatie. Wij adviseren daarom om de beslissing om wel of geen personenalarmering te nemen niet af te laten hangen van een zorgverzekeraar.

Vergoeding vragen

Hoe gaat dat nu in zijn werk, toestemming voor vergoeding vragen bij een zorgverzekeraar? Afhankelijk van wie de zorgverzekeraar van uw vader of moeder is zijn er 3 routes die we hieronder uitleggen:

Is de zorgverzekeraar ASR, de Amersfoortse, Ditzo, Avitae, Stad Rotterdam, DSW, Menzis of Anderzorg?

  Route 1

Er is een medische indicatie nodig van de huisarts met daarin de medische redenen waarom de personenalarmering nodig is. De huisarts stuurt deze medische indicatie naar de zorgverzekeraar die deze beoordeelt. Bij goedkeuring geven zij een machtiging af. Meestal ontvangen wij hiervan ook een exemplaar. Wij nemen dan contact op met uw vader of moeder met het verzoek een alarm bij ons te bestellen. Wij mogen dan het leeuwendeel van de kosten rechtstreeks bij de zorgverzekeraar declareren. Het overige deel is de "eigen bijdrage". Deze incasseren wij maandelijks automatische van de bankrekening van uw vader of moeder. Als zij aanvullend verzekerd zijn kan deze eigen bijdrage in sommige gevallen nog door hen zelf gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraar.

Is de zorgverzekeraar ONVZ, ENO, PNO, VVAA, Salland, HollandZorg, ZorgDirect of Zorg en Zekerheid?

  Route 2

Uw moeder of vader bestelt het alarm bij ons en verzoekt ons een blanco medisch indicatieformulier te sturen. Zij vullen hun gedeelte van dit medisch indicatieformulier in en vragen vervolgens de huisarts dat verder in te vullen en  het naar ons terug te sturen. Wij beoordelen deze medische indicatie namens de zorgverzekeraar en sturen een brief waarin we meedelen  of we de medische indicatie wel of niet kunnen goedkeuren. Bij een goedkeuring mogen wij het leeuwendeel van de kosten rechtstreeks bij de zorgverzekeraar declareren. Het overige deel is de “eigen bijdrage”. Deze incasseren wij maandelijks automatisch van de bankrekening van uw vader of moeder. Als zij aanvullend verzekerd zijn kan deze eigen bijdrage soms nog door hen zelf gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraar.

Is er een andere zorgverzekeraar?

  Route 3

Er is een medische indicatie nodig van de huisarts met daarin de medische redenen waarom de personenalarmering nodig is. De huisarts stuurt deze medische indicatie naar de zorgverzekeraar die deze beoordeelt. Bij goedkeuring geven zij een machtiging af. Uw vader of  moeder kan het alarm dan bij ons bestellen en ons vragen een kostenoverzicht af te geven waarmee zij de personenalarmering declareren  bij de zorgverzekeraar. Dit kan maandelijks per e-mail of jaarlijks per brief.  Bij een restitutiepolis is de hoogte van de vergoeding vergelijkbaar met wat verzekerden krijgen die het alarm afnemen  bij een gecontracteerde leverancier. Bij een naturapolis scheelt de hoogte van de vergoeding hooguit een paar euro per maand als voor een alarm van ons wordt gekozen boven. Is de zorgverzekeraar Zilveren Kruis? Dan kunnen wij namens uw moeder of vader vergoeding aanvragen via hun website als wij de medische indicatie meesturen. Uw vader of moeder ontvangt dan bericht van Zilveren Kruis.

Wacht niet

Bestel vandaag nog onze personenalarmering en wacht niet tot alles is geregeld met de zorgverzekeraar. Zo heeft uw vader of moeder al snel hulp bij nood. Een eventuele vergoeding door de zorgverzekeraar kan altijd nog achteraf worden verrekend.

Of bel ons voor meer informatie.