RSVO & zorgverzekeraars

Contact kunnen maken met de alarmcentrale via het persoonlijke alarm kan het verschil betekenen tussen wel of niet geholpen worden in een noodsituatie. Wij adviseren daarom om de beslissing om wel of geen personenalarmering te nemen niet af te laten hangen van een zorgverzekeraar.

Vergoeding vragen

Hoe gaat dat nu in zijn werk, toestemming voor vergoeding vragen bij een zorgverzekeraar? Afhankelijk van wie de betrokken zorgverzekeraar is zijn er twee routes. Wij leggen deze routes hieronder uit:

Is uw familielid verzekerd bij: 
ASR, Amersfoortse, Ditzo, ONVZ, ENO, VVAA, PNO, Salland, HollandZorg, ZorgDirect, Zorg en Zekerheid, Stad Rotterdam, DSW, CZ, Ohra, Nationale Nederlanden Menzis of Anderzorg?

  Route 1

Bedenk eerst of u het alarm ook wilt als uw familielid geen recht op vergoeding door de zorgverzekeraar heeft. Dan stuurt u ons een bestelling voor het alarm en een medische indicatie van de huisarts. Uw familielid vult zelf de voorkant in van deze medische indicatie en vraagt de huisarts de achterzijde in te vullen. Sommige zorgverzekeraars willen graag dat  hun eigen medische indicatie wordt gebruikt. Dit zijn CZOhra en Nationale Nederlanden. (U kunt hun medische indicaties downloaden door op de naam van de zorgverzekeraar te klikken) U mag deze na het invullen door de huisarts terugsturen naar ons. Als u eerst wilt afwachten of u vergoeding krijgt zet u bij de vrije tekst op de bestelling: "pas installeren na goedkeuring medische indicatie". 

Wij beoordelen de medische indicatie dan zelf of dienen deze ter beoordeling in bij uw zorgverzekeraar. Wij vernemen het dan ook of er een machtiging wordt verstrekt. Bij goedkeuring mogen wij het leeuwendeel van de kosten rechtstreeks bij de zorgverzekeraar declareren. Het overige deel is de “eigen bijdrage voor het abonnement op de alarmcentrale”. Deze incasseren wij maandelijks automatisch van de bankrekening van uw familielid. 

 

Bent u verzekerd  bij een andere zorgverzekeraar?

  Route 2

Bedenk eerst of u het alarm ook wilt als er geen recht op vergoeding door de zorgverzekeraar is. Dan stuurt u ons een bestelling voor het alarm en een medische indicatie van de huisarts. Uw familielid vult zelf de voorkant in van dit medisch indicatieformulier en vraagt vervolgens de huisarts de achterzijde in te vullen. U mag deze terugsturen naar ons. Als u eerst wilt afwachten of u vergoeding krijgt zet u bij de vrije tekst op de bestelling: "pas installeren na goedkeuring medische indicatie".

Wij dienen de medische indicatie dan bij de zorgverzekeraar in ter beoordeling. Zo nodig verstrekken wij ook een offerte aan de zorgverzekeraar. Bij goedkeuring geven zij een machtiging af aan uw familielid. Als u heeft aangegeven dat er pas geinstalleerd mocht worden na goedkeuring van de medische indicatie neemt u contact met ons op na ontvangst van die machtiging. Wij maken dan een installatie-afspraak met u of uw familielid. Wij verstrekken maandelijks per email of jaarlijks op papier kostenoverzichten die gebruikt kunnen worden om de kosten te declareren bij de zorgverzekeraar.

Bij een restitutiepolis is de vergoeding vergelijkbaar met wanneer het alarm wordt afgenomen bij een gecontracteerde leverancier. Bij een naturapolis heeft scheelt de hoogte van de vergoeding hooguit een paar euro per maand als u kiest voor ons in plaats van voor een gecontracteerde leverancier. 

 

 Wacht niet

Bestel vandaag nog onze personenalarmering en wacht niet tot alles is geregeld met de zorgverzekeraar. Zo heeft uw familielid al snel hulp bij nood. Een eventuele vergoeding door de zorgverzekeraar kan bij veel zorgverzekeraars nog achteraf worden verrekend. Bij Menzis, Anderzorg, CZ, Ohra en Nationale Nederlanden kan dit niet.

Of bel ons voor meer informatie op 035-6239900.