RSVO & zorgverzekeraars

Veel cliënten overwegen personenalarmering na een (bijna) val. Omdat het voor hen belangrijk is om snel hulp in te kunnen schakelen adviseren wij hen de vergoeding van de zorgverzekeraar niet leidend te laten zijn in hun beslissing.

Vergoeding vragen

Hoe gaat dat nu in zijn werk, toestemming voor vergoeding vragen bij uw zorgverzekeraar? Afhankelijk van wie uw zorgverzekeraar is zijn er 2 routes. Wij leggen deze routes hieronder uit:

Bent u verzekerd bij  ASR, Amersfoortse, Ditzo, ONVZ, ENO, VVAA, PNO, Salland, HollandZorg, ZorgDirect, Zorg en Zekerheid, Stad Rotterdam, DSW, CZ, Ohra, Nationale Nederlanden Menzis of Anderzorg?

  Route 1

U bedenkt eerst of u het alarm ook wilt als u geen recht op vergoeding door uw zorgverzekeraar heeft. Dan stuurt u ons een bestelling voor het alarm en een medische indicatie van uw huisarts. U vult zelf de voorkant in van deze medische indicatie en vraagt uw huisarts de achterzijde in te vullen. Sommige zorgverzekeraars willen graag dat  hun eigen medische indicatie wordt gebruikt. Dit zijn CZ, Ohra en Nationale Nederlanden. (U kunt hun medische indicaties downloaden door op de naam van uw zorgverzekeraar te klikken) U mag deze na het invullen door de huisarts terugsturen naar ons. Als u eerst wilt afwachten of u vergoeding krijgt zet u bij de vrije tekst op de bestelling: “pas installeren na goedkeuring medische indicatie”. 

Wij beoordelen de medische indicatie dan zelf of dienen deze ter beoordeling in bij uw zorgverzekeraar. Wij vernemen het dan ook of er een machtiging wordt verstrekt. Bij goedkeuring mogen wij het leeuwendeel van de kosten rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. Het overige deel is uw “eigen bijdrage voor het abonnement op de alarmcentrale”. Deze incasseren wij maandelijks automatisch van uw bankrekening. 

Bent u verzekerd  bij een andere zorgverzekeraar?

  Route 2

U bedenkt eerst of u het alarm ook wilt als u geen recht op vergoeding door uw zorgverzekeraar heeft. Dan stuurt u ons een bestelling voor het alarm en een medische indicatie van uw huisarts. U vult zelf de voorkant in van dit medisch indicatieformulier en vraagt vervolgens uw huisarts de achterzijde in te vullen. U mag deze terugsturen naar ons. Als u eerst wilt afwachten of u vergoeding krijgt zet u bij de vrije tekst op de bestelling: “pas installeren na goedkeuring medische indicatie”.

Wij dienen de medische indicatie dan bij uw zorgverzekeraar in ter beoordeling. Zo nodig verstrekken wij daarbij ook een offerte aan uw zorgverzekeraar. Bij goedkeuring geven zij een machtiging af aan u. Als u heeft aangegeven dat er pas geinstalleerd mocht worden na goedkeuring van de medische indicatie neemt u contact met ons op na ontvangst van die machtiging. Wij maken dan een installatie-afspraak met u. Wij verstrekken u maandelijks per email of jaarlijks op papier kostenoverzichten die u kunt gebruiken om de kosten te declareren.

Als u een restitutiepolis heeft is de vergoeding waarop u recht heeft vergelijkbaar met wanneer u uw alarm afneemt bij een gecontracteerde leverancier. Als u een naturapolis heeft scheelt de hoogte van de vergoeding hooguit een paar euro per maand als u kiest voor ons in plaats van voor een gecontracteerde leverancier.