RSVO & uw zorgverzekeraar

Contact kunnen maken met de alarmcentrale via uw persoonlijke alarm kan het verschil betekenen tussen wel of niet geholpen worden in een noodsituatie. Wij adviseren u daarom om uw beslissing om wel of geen personenalarmering te nemen niet af te laten hangen van uw zorgverzekeraar.

Vergoeding vragen

Hoe gaat dat nu in zijn werk, toestemming voor vergoeding vragen bij uw zorgverzekeraar? Afhankelijk van wie uw zorgverzekeraar is zijn er 3 routes. Wij leggen de 3 routes hieronder uit:

Bent u verzekerd bij ASR, Amersfoortse,  Ditzo,  Avitae, Stad Rotterdam, DSW, Menzis of Anderzorg?

  Route 1

U vraagt uw huisarts een medische indicatie te schrijven met daarin de medische redenen waarom u een personenalarm nodig hebt. Uw huisarts stuurt dat naar uw zorgverzekeraar die dat beoordeelt. Bij goedkeuring geven zij een machtiging af. Meestal ontvangen wij hiervan ook een exemplaar. Wij nemen dan contact met u op met het verzoek uw alarm bij ons te bestellen. Wij mogen dan het leeuwendeel van de kosten rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. Het overige deel is uw “eigen bijdrage”. Deze incasseren wij maandelijks automatisch van uw bankrekening. Als u aanvullend verzekerd bent kunt u deze eigen bijdrage in sommige gevallen zelf declareren bij uw zorgverzekeraar.

Bent u verzekerd bij ONVZ, ENO, VVAA, PNO, Salland, HollandZorg, ZorgDirect of Zorg en Zekerheid?

  Route 2

U bestelt bij ons het alarm en u verzoekt ons een blanco medisch indicatieformulier te sturen. U vult uw gedeelte van dit medisch indicatieformulier in en vraagt vervolgens uw huisarts dat verder in te vullen en naar ons terug te sturen. Wij beoordelen deze medische indicatie namens uw zorgverzekeraar en sturen u een brief waarin we u meedelen of wij de medische indicatie wel of niet kunnen goedkeuren. Bij een goedkeuring mogen wij het leeuwendeel van de kosten rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. Het overige deel is uw “eigen bijdrage”. Deze incasseren wij maandelijks automatisch van uw bankrekening. Als u aanvullend verzekerd bent kunt u deze eigen bijdrage soms zelf declareren bij uw zorgverzekeraar.

 

Bent u verzekerd  bij een andere zorgverzekeraar?

  Route 3

U vraagt uw huisarts een medische indicatie te schrijven met daarin de medische redenen waarom u een personenalarm nodig hebt. Uw huisarts stuurt dat naar uw zorgverzekeraar die dat beoordeelt. Bij goedkeuring geven zij een machtiging af. U kunt dan het alarm bij ons bestellen en ons vragen om een kostenoverzicht af te geven waarmee u de personenalarmering declareert bij uw zorgverzekeraar. Dit kan maandelijks per e-mail of jaarlijks per brief. Als u een restitutiepolis heeft is de vergoeding waarop u recht heeft vergelijkbaar met wanneer u uw alarm afneemt bij een gecontracteerde leverancier. Als u een naturapolis heeft scheelt de hoogte van de vergoeding hooguit een paar euro per maand als u kiest voor ons in plaats van voor een gecontracteerde leverancier. Bent u verzekerd bij Zilveren Kruis? Wij kunnen namens u vragen of u vergoeding krijgt voor uw alarm. Stuur ons uw medische indicatie en wij vragen namens u via de website van Zilveren Kruis of u vergoeding krijgt. U ontvangt dan vanzelf bericht van Zilveren Kruis.

Wacht niet

Bestel vandaag nog uw personenalarmering en wacht niet tot alles is geregeld met uw zorgverzekeraar. Zo heeft u al snel hulp bij nood. Een eventuele vergoeding door uw zorgverzekeraar kan altijd nog achteraf worden verrekend. Of bel ons voor meer informatie.